Search This Blog

Pages

Monday, 25 January 2016

מדינת חוק? חס ושלום



בזמן אחרון הביטוי "מדינת חוק" השמשו הרבה במדינת ישראל והיום הסיסמ קיבלה להט מחדש אבל ההצהרות החמות לא רק ערערות שיטת החוק אלא הפכו להיות איום קיומי לסגוה וגורל של עם ישראל

ישראל נדרש להיות עם של צדק ומשפט. ואף על פי שיש תפקיד חשוב לשיטת החוק בהקמת משפט, הוא לא העמוד היחד, ואפילו לא העמוד המרכזי. לצערינו היו הרבה חברות ומדינות שלהם הארך של חוק עלה מכל ארכים אחרים, אבל הם היו רק משום רמז של צדק

באמת, כאשר מדת הדין עלה בעדיפות לכל מידות אחרות, אין אפשרות ליסוד עם של צדק ומשפט. בחברה כזו, סדר וחוק הופכים להיות כלי לדרוש נאמנות למערכת הביורוקרטי של מדינה תקיפה. ניצר מזה חברה של כללים לא של ארכים ומנהגים, חברה שדורשת צייתנות על ידי פחד מעונש, לא בהתאם הסכמה ופשירה

חברה שמתמוקדת בשיטת החוק יוצרת דיאלקטיקה יריבה בין המדינה ואזרחיה, וחברה שיש לה הדגשה בערכים של צדק ומשפט, הרמוניה טבעית בין העם והנהגתו יכולה פורחת

בחברת תורנית, שופטים ושוטרים לא מיצרים והם לט מעל החוק. באמת החפך, נדרש מהם רנה יותר גבוה, על פי תורה, אפילו המלך עבד לתורת השם

בעוד שהאליטות הפוליטית צעקות הסיסמה שלהם של "מדינת החוק," סקר לאחרונה שנערך על ידי מנו גבע ומינה צמח ממכון "מדגם" השיבו 72% מהנשאלים כי ישראל היא מדינה מושחתת

התורה דורשת שיהיה שופטים ושוטרים בכל שער ושער. שניהם הולכים ביחד. התורה לא רק מכירה שהנהגת מקומית היא עיקרה לחניותו של העם, היא מצביעה על כך שאכיפה ללא שפיטה היא פגיעה בבריאותה של הקהילה. לדחוף שתהיה תחנת משטרה בכל עיר ללא בית משפט ושופטים מקומיים בסופו של דבר להוביל לסוג של מדינת משטרה, בתפקוד אם לא בשם

אנחנו רואים ההתפצלות זו בתיאור התנ"ך של שני סוגים שונים של מלכות (ממשלה), של שאול המלך ושל דוד המלך

הנהגתו של שאול המלך הייתה חיובית ופופולרית בתחילת השלטון, אבל כאשר מלכותו איבדה את הסמכותו (למרות שמירת שלטונם וכוח), שאול הפך להיות אכזרי ומדכא, הוא הצליף בכל מי שהוא נתפס (גם ללא ראיות) כאיום. שאול המלך אף ציוה להריגת הכהנים והשמטת המשכן בנוב (כדי תציין המצב המקביל עם המשטר הנוכחי שמגבלת גישת היהודים להר הבית

עם זאת, כאשר דוד המלך איבד את מלכותו, על ידי ש"אבד את לב האומה," הוא קבל את פסק הדין, ולמרות שהיו לו כל הכלים של כוח (כולל בירה מבוצרת היטב), הוא לא לחם עם רצונו של העם, אך הכיר את הפסק ויצא. ודוקא ההתפטרותו של כוח על ידי דוד, ההכרה בכך שהוא כבר לא בהנהגה, אפשר לו לחזור אחר כך כדי להנהיג את העם. והיא לבמקרה קטנה שלבית המקדש (לב האומה) היה תפקיד מרכזי בשלטונו של דוד. למעשה, הרכישת השדה בהר המוריה על ידי דוד ובניית המזבח והבאת מנחות עצרו את המגפה שנגרמת על ידי הרסת המשכן בנוב על ידי שאול המלך. צדק ומשפט תקנה את שלטון הדון

לפי התורה, המנהיגים לא רק תחת אותו חוק אלא הם למעשה חייבים לרמה יותר גבוה

התורה לא דורשת נאמנות למנגנון בירוקרטית של המדינה. (זה לא להציע שהתאמה לכללים ונורמות של החברה אין לא ערך), אלא היא דורשת נאמנות להשם יתברך, את תורתו, ונביאיו. בניגוד לאלה שהציעו אחרת, תפקידו של היהודי ששומר מצוות אינו "לאמין במדינה," אלא, יש לו חובה לדחוף את המדינה להפיכת להיות מערכת וכלי של רצון השם. מדינה שמביעה כל רצון אחר היא קללה בעיני התורה, ואינה מייצגת את העם היהודי

No comments:

Post a Comment